Wat ik eet in een week

Voeding, het blijft een interessant onderwerp!  Vooral nu in deze tijd met de opkomst van superfoods en de verhalen over wat je wel en niet mag eten. Doen superfoods wel wat ze beloven? 

 

Ik zal heel eerlijk toegeven.…ik word er een beetje moe van. Overal duiken superfoods op. Op tv, in tijdschriften en zelfs als ik ga winkelen zie je in de Kruidvat of Etos dat je superfoods  kunt kopen. Op verschillende media volg ik mensen die aan sport doen en ik word ook een beetje moe van alle gerechten met superfoods. Ondanks dat het er soms prachtig uit ziet, maar ik zie zoveel voorbij komen dat ik er een overkill van heb. En ik geloof gewoon niet dat deze mensen gezonder zijn dan ik. Ondanks dat ik het niet eet. Ik zie superfoods ook meer als een aanvulling naast je “normaal” eten en het is niet bedoeld om alles te vervangen. Als je gewoon je gezond verstand gebruikt, dan weet je ook echt wel wat gezond eten is en wat niet. Je wordt echt niet gezond als je opeens chiazaden of gojibessen aan je eten toevoegt. Net als dat je echt niet dik wordt van af en toe lekker junkfood eten. Ik weet ook wel dat de discussie ook gaat over bepaalde grondstoffen die schadelijk zijn. Maar dit is een andere discussie.

Toch vind ik de ontwikkeling wel goed dat mensen bewuster worden van eten. Maar kunnen we ook nog normaal doen?

blog

Ik heb vroeger toen ik nog studeerde een koksopleiding gedaan en die heb ik ook netjes afgerond. Ik vond de theorie leuker dan de praktijk. Ik heb mijn theorie examens heel snel gehaald, waardoor ik het laatste jaar alleen nog maar praktijklessen hoefde te volgen. Ondanks dat ik dus een koksopleiding heb afgerond, noem ik mezelf niet echt een keuken-prinses. Ik houd eigenlijk van simpel en gemakkelijk eten. Restaurants met toeters en bellen daar doe je mij geen plezier mee. Ik ga liever naar een Italiaans, Chinees of Indonesisch restaurant, want dat valt nooit tegen 😉
Maar goed…..Ik krijg dus geregeld de vraag wat eet jij en die discussie vind ik altijd leuk om te voeren. Ik hoor zoveel tips van andere, maar sla ze eigenlijk altijd in de wind. De een schrapt koolhydraten uit de voeding (wat bijna geheel onmogelijk is). Ik persoonlijk moet er niet aan denken. Ik neem juist de hele dag koolhydraten tot mij. Vooral als ik sport heb ik het nodig. Ik neem na dat ik klaar ben met sporten een post-workout drankje ,die heb ik al meerdere keren behandeld in mijn blog en die zijn nog steeds te lezen. Hier nogmaals de links van Recon van Musclepharm en Anabolic Halo van Musclepharm en Cell-Tech van Muscle tech
boterham

Ik kan niet op een appeltje of een bakje yoghurt gaan sporten want dan voel ik mij slap. Een bord havermout vind ik heerlijk vlak voor het trainen. Havermout is ook een superfood, maar dat kreeg ik vroeger al van mijn moeder. Ook at ik dit in mijn studenten tijd, wanneer ik te weinig geld had voor gewoon eten. Toen niet wetende dat het zo gezond voor je was. Ik vind het gewoon nog steeds erg lekker op de ouderwetse manier. In een pannetje met melk opwarmen en dan er een dikke pap van maken! Ik sport er heerlijk op!

Wat ik laats hoorde is dat je geen koolhydraten meer moet eten na 3 uur s’middags. Dat lijkt mij sterk, aangezien ik na mijn havermout pap of broodje kaas ,s ’avonds echt trek heb in avond eten. Ik denk dat ik heel snel weer honger heb wanneer er alleen groente en een stukje vlees te eten is. Pas op want later op de avond ga je lekkere trek krijgen.
Eigenlijk is mijn eet stijl niet heel erg veranderd. Ik ben alleen bewuster geworden. Als ik lekkere trek heb dan zou ik vroeger naar een zak snoep grijpen. Nu pak ik noten, ja het bevat veel meer calorieën en vetten, maar het zijn gezonde vetten en het bevat goede vezels. En het geeft ook een beter verzadigd gevoel. Tuurlijk snoep ik nog wel eens, maar wel echt stukken minder.
Ik ben gek op de Hollandse keuken. In de winter heb ik minstens 1 x per week een lekkere stamppot op tafel. Ik kreeg de tip van een meisje op de gym dat ik eens zoete aardappels moest proberen in plaats van gewone aardappels. Dat heb ik gedaan. Maar nee het was geen succes. Ik vond het gewoon echt niet lekker. Ik sta open om soms dingen uit te proberen. Maar ik ben blijkbaar toch een moeilijke eter. Want ik lust ook echt heel veel dingen niet.

sate3

Ik heb een week lang bijgehouden wat ik eet. Hierboven en onder deze tekst heb ik foto’s van mijn maaltijden gemaakt. Zoals je ziet eet ik soms ook geen vlees. Dat komt omdat ik een enorme dierenliefhebber ben. Af en toe las ik een dag in dat ik geen vlees eet. Ik ben vroeger vegetarisch geweest. Maar vlees vind ik gewoon echt lekker.

maandag: 
Kip Sate met spercybonen en zilvervliesrijst.
Dinsdag:
Andijvie stampot met varkensbraadworst.

Woensdag:
Bloemkool met Kaassaus en gekookte aardappelen.

Donderdag:
Gehaktschotel waar rundergehakt en ui en paprika in zit met gekookte aardappelen.

Vrijdag:
Spinazie met 2 gekookte eieren en gekookte aardappelen.

Zaterdag:
Babi Pangang met witte rijst

Zondag:
Spagetti bolognese met wat parmazaanse kaas. (zie boven de openingsfoto)

eten

 

2 thoughts on “Wat ik eet in een week

  1. Pingback: 5 Sporters, 5 koelkasten | Sport, Beauty en Lifestyle Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s