Zelfdiscipline

Hoe hou je het sporten vol? Om je doelen te bereiken heb je zelfdisipline nodig. Dat is voor de een wat makkelijker als voor de ander. Maar als je echt je doel wilt bereiken, ben je toch echt op jezelf aangewezen.  Jij moet het doen! Tuurlijk kun je je doelen bereiken met eventuele hulp van anderen. Vraag eerst aan jezelf welk doel wil je bereiken? wil je meer sporten, gezonder eten? betere conditie ontwikkelen of een wedstrijd doen  (bodybuilder of marathon)  Het maakt niet uit wat je doel is. Met zelfdispline kom je er wel. En nee het zal niet altijd even makkelijk zijn! Daar moet je wat voor doen!FITNESS

Maar hoe begin je met zelfdiscipline?

Rome is ook niet in een dag gebouwd. Dus ook het proces bij het doel die je jezelf gesteld hebt, zal stapje voor stapje bereikt moeten worden.  Spieren opbouwen daar moet je gewoon geduld voor hebben en dus zelfdispiline. Dat betekend soms ook dat je je levenstijl moet veranderen en nare gewoontes dus moet skippen.  Als je te hard van stapel loopt en het lukt niet. Dan loop je jezelf voorbij en val je weer terug in je oude gewoontes.

Ga jezelf niet uitsterven van de honger, want als je sport moet je juist goed eten om het vol te houden. Vaak word gezegd 6 kleine maaltijden per dag, maar dat is per persoon verschillend. Het gaat er gewoon om dat je verantwoordelijk om gaat met hoeveel eten je tot je neemt en weer verbruikt. Door niet te eten ga je je alleen maar slap voelen en zul je ook niet snel je doel bereiken.

Vergeet niet, Sporten stopt niet in de sportsschool.

Waarom als je in de sportschool aan gewichten hangt zou je het niet gewoon ook niet in het dagelijks leven toepassen? Bijvoorbeeld als je boodschappen doet. Ik haal geregeld een krat bier voor mijn vriend. Of ik haal een 6 flessen cola. Nu heb ik de mazzel dat ik een supermarkt tegen over mijn huis heb. Maar nee. Ik loop vaak naar andere supermarkten om zo ook lekker een rondje te lopen. Het maakt mij dan niet uit of ik zwaar moet tillen. Net als dat ik bijna nooit een roltrap neem of in de lift stap als de mogelijkheid is om de trap te pakken. In amsterdam is ook alles goed te doen met de tram en metro. Maar toch pak ik liever de fiets of ga lopen. Het is makkelijk om het altijd snel en makkelijk te doen, maar haast jij je sets ook af in de gym?

foto (10)Als je na je werk thuis komt en dan denkt,  pfff geen zin om te sporten. Schop jezelf toch van die bank af. Leer jezelf gewoon aan dat je gewoon moet gaan. Plan anders vaste dagen in dat je gaat trainen. Vaak als je eenmaal op de gym bent en je bent bezig ben je alweer vergeten dat je geen zin hebt. Of als je dan toch op de gym denkt pff ben nog steeds moe en heb geen zin. toch heb je dan een halve training achter de rug en dat is altijd beter als totaal geen training. Als je eenmaal een conditie hebt opgebouwd zul je eigenlijk merken dat je steeds minder vaak zin hebt om op de bank te hangen. En geloof mij, die bank ligt een stuk lekkerder na een goede workout 😉 Kies natuurlijk wel een sport uit waar je plezier aan beleefd. Wanneer je steeds met tegenzin ergens heen moet gaan, dan zul je nooit snel het ritme oppakken. Je zult zo eerder weer gaan afhaken.

Vraag aan een fitnessinstructeur of hij een schema voor je wil maken. Ik persoonlijk train alleen. Maar een trainings partner kan goed uitwerken , Iemand kan je wel motiveren om te gaan! Maar het kan ook negatief werken. Als je trainingspartner weer afhaakt of geen zin meer heeft, ben je ook zelf gauw geneigd niet te gaan. Op dat punt komt de zelfdisipline kijken! Vergeet niet dat als je traint, dat je er dan ook echt voor gaat! Werk jezelf wel in het zweet, want dan pas zul je je lichaam op den duur zien veranderen. Het komt je niet aanwaaien natuurlijk.

fit-exercise-little-time

doutze

Doutzen Kroes

Plak een plaatje op de koelkast van wat je doel is. Wees wel reëel! Kijk je kunt een mooi plaatje van Doutzen Kroes erop plakken, maar vergeet niet het is haar beroep om elke dag er zo prachtig uit te zien. Zij is er ook ook de hele dag mee bezig en heeft een personal trainer. Als jij een drukke baan hebt, kun je niet een zelfde levenstijl hebben zoals zij. Maar goed….als het jouw helpt motiveren dan zou ik zeker het plaatje van Doutzen op je deur plakken.

Het aller belangrijkste is, wat er achter dat plaatje op de deur van je koelkast zit. Doe je overal mayonaise op, gooi die mayonaise direct weg. Sorteer je koelkast zo in dat je niet in de verleiding komt om foute dingen te eten. Of als je toch zelfdisipline hebt, dan laat je het staan. Het kan natuurlijk zijn dat je met een partner samenwoont die een andere levenswijze heeft als jou? Zo is bij mij het geval. Dus bij mij is het zo dat ik wel gewoon alles in huis haal. Maar dat ik voor mezelf gewoon „gezondere keuzes „ heb als ik een snack attack heb. Ik  heb wel de zelfdispinie om dingen te laten staan. Maar ik geef ook toe…ik ben ook niet iemand die mega strikt leeft. Wanneer ik een zak noten open kan het gebeuren dat de hele zak opgaat in plaatst van dat ik 2 handjes neem.

Omdat ik niet het doel heb om mee te doen aan een Miss Fitniss wedstrijd, weeg ik mijn eten ook niet af. Ik eet eigenlijk nog net zoals ik altijd al deed. Ik eet nu alleen meer vezelrijk eten en ik zorg dat ik genoeg eiwitten tot mij neem. Producten zoals witte rijst  en wit brood heb ik vervangen door volkoren producten. Maar ik eet nog wel lekker stokbroodje Motivational-Fitness-Workout-Quotes-68brie, hamburgers of pizza. Alleen niet dagelijks. Maar dat heb ik nooit dagelijks gegeten, 2 x per week wat voor sommige mensen cheatmeals word genoemd. Ik noem het geen cheatmeals maar gewoon meals die lekker zijn om zo de rest van mijn week vol te houden. In dat opzicht heb ik mijn doel al bereikt. Dat is gezond maar relaxt leven. Ik weet dat niet iedereen dit in zijn systeem heeft. Als je dan je doel wil bereiken, dan moet je gewoon veranderen van levenstijl.  Je hoeft je echt niet te gaan verdieping in superfoods, en smoothies. Want dat zijn dingen die ik zelf ook niet gebruik. Als dat soort producten je wel helpen om zo je gezonde levenstijl op peil te houden. Dan zeg ik zeker doen! maar je kan ook heel gezond leven met de hollandse pot.

Ik heb al vaak de vraag gekregen wat ik eet zowel via mail als op de gym. Omdat ik niet iemand ben die op instragram de hele dag mijn eten wil laten zien, heb ik toen een blog gemaakt om gewoon te laten zien wat ik eet. Deze is hier nog terug te vinden.

Partytime op Ultrasonicfestival

Als ik naar een festival ga dan geniet ik van mijn biertje en eet ik gewoon een broodje hamburger of pizza.  Ik word echt niet paranoia als ik niet „clean” eet.  Ik heb gewoon het gezond verstand, dat ik de dag daarna gewoon weer mijn ritme op pak.  Dat soort dagen komen vaker voor in mijn leven en daar wil ik gewoon volop van kunnen genieten.

Ga gewoon na wat jouw doel is. Denk niet op korte termijn, maar ga je droom na en dan kom je er wel 😉

One thought on “Zelfdiscipline

  1. Ik hou van deze post, Kim !! Je hebt een aantal goede ideeën voor het maken van gezonde keuzes, en voor het starten van en het houden van een zelf-discipline. Het is verbazingwekkend hoeveel zelfs kleine dingen het verschil maken.

    Zelfs als de sportschool is een onderdeel van onze routine, dat betekent niet dat we overslaan wandelen. Als goed, eten is een kwestie van zelfdiscipline … en dat is voor mij een uitdaging. Maar ik zal blijven werken aan betere voeding !! Bedankt voor een grote post.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s