ik hou van Koolhydraten!

Wat is er toch met koolhydraten aan de hand? Overal op internet zie ik koolhydraat arme diëten en gerechten. “Koolhydraten zijn slecht voor je” dat heb ik ook een paar  keer voorbij zien komen. Moet je nou echt bang zijn voor koolhydraten? Ik persoonlijk hou juist van koolhydraten! En vooral als sporter heb je ze gewoon echt nodig!
Als je een beroep hebt waarbij je wel zit, zul je wat minder koolhydraten nodig hebben dan een sporter. Koolhydraten leveren energie, maar het teveel aan energie kan wel eens opgeslagen worden als vetmassa. En door dit  gezegd te hebben focussen mensen alleen op de laatste zin die ik net schreef. en dat is dus nu wat veel mensen denken..koolhydraten maakt dik.

koolhydratenMaar wat maakt mensen dik? Het is heel logisch, wij nederlanders zijn kaaskoppen en doen dat graag op brood. maar als je ontbijt uit brood bestaat en je s’middag ook een paar boterhammen mee naar je werk neemt en dan vervolgens s’avonds een boord spaghetti eet dan eet je op 1 dag inderdaad enorm veel koolhydraten.  Maar als je dus een zittend beroep hebt dan heb je grote kans dat je niet al je koolhydraten verbrand. Daarom is het verstandig om die boterham s’ochtend te vervangen voor een bakje kwark met wat fruit. Probeer gewoon per dag van je dagelijkse eten dat het goed verdeeld is tussen eiwitten, koolhydraten en vetten. En probeer niet meer als 50% koolhydraten te eten.
Diëten werken ook zelden omdat iedereen een ander energie verbruik heeft. Maar om het nou helemaal uit je voeding te schrappen? Lijkt mij persoonlijk geen goed plan. want je lichaam heeft het gewoon nodig! Als je op dieet gaat is het van belang dat je goed kijkt naar de verdeling van eiwitten, koolhydraten en vetten. Deze drie heb je gewoon nodig om je motortje te laten draaien. Koolhydraten geven je lichaam en vooral je hersens energie. koolhydraten zijn erg belangrijk voor je rode bloedcellen. Je rode bloedcellen zijn je transporteurs die je zuurstof naar je longen brengen en ook weer om je afvalstoffen zoals co2 af te voeren. Deze werking in je lichaam is heel belangrijk om gezond te blijven!

 Glucose

eating-carbs-for-breakfastHersenen kunnen niet zonder glucose, en glucose is ook een soort koolhydraat.
Wat je eet en drinkt word in je lichaam verteerd. Wanneer koolhydraten worden verteerd (zetmeel en suiker) ontstaat er glucose. En deze koolhydraten vind je in brood, pasta en rijst.
Een deel van de glucose word omgezet in een chemische stof die we glycogeen noemen. Dat word opgeslagen in de lever en de spieren. De rest wordt door de bloedbaan getransporteerd om brandstof te leveren aan de cellen en organen van het lichaam.
Hier speelt dus ook de bloedsuikerspiegel een grote rol. Die moet je proberen goed in balans te houden.
En hier komen koolhydraten weer om de hoek kijken. Maar hier ga ik het hebben over de “slechte” koolhydraten zoals wit brood, pasta en witte rijst. Als sporter kun je deze koolhydraten wel nemen na een training omdat je lichaam de snelle koolhydraten gebruikt om de glycogeen voorraad in de spieren en de lever aan te vullen. Insuline en IGF ( Insuline Growth Factor) dat is een groeihormoon dat zorgt voor spiergroei. Dit is waarom ik na training altijd een post workout neem. Als je wil weten wat snelle koolhydraten doen na een training. Dan kun je dat  terug vinden onder deze links:
Maar als je niet getraind hebt dan is het niet verstandig om die snelle koolhydraten en snelle suikers tot je te nemen. Vervang dus de “slechte” koolhydraten voor de goede koolhydraten zoals volkoren brood, havermout, bonen, noten en zilvervliesrijst. Dit zijn koolhydraten die een verzadigd gevoel geven en verhogen nauwelijks je insulinespiegel.
Doordat het een lange tijd duurt om deze koolhydraten te verteren, worden deze koolhydraten nauwelijks in vet opgeslagen. Dit omdat zij voor een lange tijd voor toevoer van de suikers uit de darm verzorgen, waardoor een hongergevoel weg blijft.
ik schrijf de slechte koolhydraten tussen haakjes . Dat voor verschillende personen dat dus wel goede koolhydraten kunnen zijn. Het gaat er dus om hoe je energie verbruik is en wanneer je weet welke koolhydraat je tot je moet nemen.
Maar ook ik als sporter neem toch liever de volkoren varianten. Langzame koolhydraten zorgt voor een geleidelijke energiestroom, waardoor ik mij ook langer fit voel.
Je eet gauw te veel van wit brood en pasta en heb al snel weer honger. Ik vind het prettig dat ik mijn bloedsuikerspiegel in balans heb. En je houdt je darmen ook gezond met vezelrijke koolhydraten.

Spelt

Wat ik ook grote onzin vind is dat opeens iedereen aan het speltbrood gaat. Alsof we opeens allemaal een tarwe gluten allergie hebben. Als je een spastische darm hebt kan ik prima begrijpen dat je spelt neemt. Maar de hype nu rondom spelt, is dat iedereen denkt dat het zo super gezond is. Dit valt in de werkelijkheid ook wel mee. Spelt groeit goed op een arme grond.

speltAls spelt van het land af komt dan is het erg bewerkelijk omdat de graan in het kaf zit en die moet er eerst af. 20 jaar geleden was spelt niet eens zo zuiver omdat het gemengd werd met tarwe of rogge of mout. Dus als je op de verpakking het woord oer graan ziet staan is dat puur een marketing stunt omdat zuivere spelt nog maar 20 jaar bestaat.
Maar het woordje oer verkoopt gewoon beter 😉 en wij de consument vallen daar voor. Volkoren tarwe is net zo gezond als volkoren spelt. Er zitten veel vezels en mineralen in . Qua voedingswaarde gaan ze gelijk op. Van de twee varianten speltmeel en speltbloem, wordt speltbloem het meest toegepast. Speltbloem is net als wit brood waarbij alle vezels en mineralen eruit gezeefd zijn. Dus als je dan toch spelt koopt, kies dan de volkoren variant speltmeel. Atijd aan de bakker vragen of ze speltmeel hebben gebruikt en niet speltbloem.

4 thoughts on “ik hou van Koolhydraten!

  1. Great post, Kim!! I get most of my carbs from vegetables, especially when I’m eating strictly paleo. Unfortunately, that is not always satisfying! So, now I have reintroduced grains into my diet. I’m not sure it adds to my energy or even muscle replenishment, but my sense of well-being is much improved!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s