supplementen

Soms zie je door de bomen het bos niet meer in het land van supplementen. Vroeger was ik er best vatbaar voor. Dan kocht ik weer een pot erbij in de hoop dat het zou werken. Het enige dat er lichter door word is mijn portemonnee. Zo nu en dan test ik nog wat uit als het interessant klinkt, maar ik ga mezelf niet volstoppen met pillen. Wat ik nu gebruik vind ik eigenlijk al veel en als bepaalde potten op zijn, koop ik vaak geen nieuwe pot. Sommige supplementen gebruik ik omdat ik weet dat ik die gewoon nodig heb. De supplementen die ik gebruik staan hieronder en ik geef ook een toelichting waarom ik juist deze gebruik.

vitamines
Omega 3 vis olie
Nou dit is heel makkelijk! Ik lust geen vis. Wat ik erg jammer vind, want vis is zo gezond, maar ik krijg het gewoon niet weg. Dus door middel van deze pillen krijg ik toch een beetje de juiste vetten binnen. Omega 3 vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. De bekendste zijn alfa-linoleenzuur (ALA) eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA)
Dit zijn belangrijke vetten voor ons lichaam, die we binnen moeten krijgen via voeding aangezien het lichaam niet in staat is deze vetzuren zelf aan te maken
De reden dat ik niet een tablet neem van omega 3-6-9 is omdat ik die andere vetzuren via andere voeding wel naar binnen krijg. Zoals olie, noten en vlees. Ik slik ook geen vitamine pillen omdat ik door mijn voeding genoeg naar binnen krijg. Ik eet gevarieerd dus vertrouw erop dat ik die niet nodig heb 😉
 
Voordelen van Omega-3: 

– DHA is goed voor de hersenen
– DHA en EPA ondersteunt het hart
– ALA, goed voor het cholesterol
– DHA draagt bij tot de instandhouding van een normaal gezichtsvermogen

Creatine
in de fitnesswereld is creatine het meest gebruikte supplement. Creatine is een lichaamseigen stof die voorkomt in de spieren van zoogdieren. Creatine is een tussenproduct bij de energievoorziening van spier- en zenuwcellen. Je lichaam maakt creatine aan, maar je kunt ook via voeding of supplementen creatine binnen krijgen. Creatine zit met name in vlees maar ook in vis. Je eigen lichaam produceert dagelijks ongeveer één gram creatine. De inname van creatine zorgt voor een verhoging van de hoeveelheid creatinefosfaat in de spieren. Hierdoor zijn je spiercellen beter in staat een explosieve beweging vol te houden. Er zijn verschillende soorten creatine op de markt. Ikzelf heb gekozen voor Creatine Monohydraat

Dit is de populairste en meest verkochte creatinevorm. Het zorgt voor een vergroting van de spiermassa, spierspanning en kracht. Ik geef heel eerlijk toe, dat Sinds ik creatine gebruik ik geen verschil merk. Dit is op zich niet zo gek, want 20 tot 30 % procent van de mensen die merken er ook niets of nauwelijks iets van. Ik heb zo’n vermoeden dat ik tot die percentage hoor. Ik maak de pot op en dit is dus een supplement dat ik niet weer zal kopen. Momenteel doe ik elke ochtend een schepje door mijn shake heen.

Kievit Blend
Ik heb hier al eens een blog over geschreven. En nog steeds gebruik ik het elke ochtend! Het is een pot met een mix van superfoods. Nu ben ik niet iemand die aan de moerbeien goji bessen of tarwegras zit, want ik vind al het superfood een grote marketing stunt. Maar kievit Blend is gewoon echt lekker! Ik gooi het door mijn eiwit shake. Hierdoor krijg ik er een lekkere dikke shake. De shake wordt extra rijk aan proteine en vezels en het bevat essentieliele vetzuren. Mijn shake krijgt een noot achtige smaak. Het vult enorm en in de ochtend hou ik van een goed ontbijt. Naast mijn shake heb ik nog een licht ontbijt. Maar er zullen ook mensen zijn die die shake al vullend genoeg vinden. Het is gewoon fijn dat je tot de lunch geen honger hebt. Ik heb echt een voldaan gevoel als ik deze shake s’ochtend op heb. Er zitten 30 ingrediënten in en ja er zitten dus ook een paar “superfoods” in. In deze blog heb ik er eerder over geschreven.

Ijzer
IJzer is belangrijk voor de vorming van hemoglobine, dat nodig is voor het zuurstoftransport in het bloed en de stofwisseling. Door menstruatie verliezen vrouwen gemiddeld tweemaal zoveel ijzer als mannen. Dit is een supplement wat ik al vanaf mijn puberteit slik.

Leucine pure

Dit gebruik ik sinds kort want ik had gelezen dat het je eiwitsynthese verbeterd en dat betekend meer spiergroei 😉 Ik meng het door mijn shake en ik geef eerlijk toe dat mijn shake er niet lekkerder op werd. Maar inmiddels proef ik het niet meer. Het was alleen de eerst paar dagen dat het mijn shake wat zuurder maakte.
Leucine is een essentieel aminozuur dat niet kan worden geproduceerd door het lichaam en is deel van de drie-vertakte aminozuren (BCAA). Supplementen en eiwit poeders die Leucine bevatten, worden veel gebruikt door bodybuilders en andere atleten om herstel van de spieren te bevorderen. Dit is dan ook de reden waarom ik het kocht. Het is moeilijk om te zeggen of ik verschil merk, daarvoor gebruik ik het misschien nog te kort.

vitamine D

Vitamine D is een vet oplosbare vitamine. Het is belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor in het lichaam. Vitamine D speelt ook een rol bij de instandhouding van de weerstand en bij een goede werking van de spieren. Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt.
Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Ongeveer tweederde deel van de hoeveelheid vitamine D die je dagelijks nodig hebt wordt op deze manier aangemaakt. Vitamine D komt uitsluitend voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Vooral ook in vette vis (helaas lust ik dit dus niet ) Maar de meeste voedingsmiddelen bevatten over het algemeen erg weinig vitamine D. In Nederland wordt vitamine D aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd. Doordat er zo weinig voedingsbronnen zijn die rijk aan vitamine D zijn is het heel lastig om aan je optimale hoeveelheid vitamine D te komen

One thought on “supplementen

  1. Great summary, Kim!! I’m really good about fish oil and a multi-vitamin. I also use whey. But I’m really not so good about other supplements. So, this is a useful reference for me!! 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s