Twee weken zonder suiker

Op facebook vind ik meerdere pagina’s leuk, waaronder andere het GOH Concept. Ik zag hun oproep voorbij komen en vond dat een leuke uitdaging.
De uitdaging is om 2 weken geen suiker te gebruiken.!!
Ik schreef gelijk GOH Concept, dat het mij een leuk idee om daar aan mee te doen.

Ik kreeg al gauw een mail terug, dat ik een afspraak kon maken voor een gratis chek-up, zodat ze het verschil kunnen zien wat er gebeurd met je lichaam in 2 weken als je geen suiker gebruikt.

Bij de health check-up werd mijn lengte en gewicht gemeten. Ik moest op een apparaat staan en heel hard in de hendels knijpen, dat even vast houden en zo werd mijn lichaamsvet en de verdeling van spieren ten opzichte van vet in mijn lichaam gemeten.
Alles zag er perfect uit bij mij. Het vet wat om mijn organen zat was prima en het vetpercentage ook. Toch zal er wel een verschil te zien zijn na de 2 weken.

De uitdaging begint 1 november a.s. en de volgende check-up is op 18 november.
Dan zal ik de uitslag en mijn ervaring met jullie delen, hoe het is om twee weken zonder suiker te leven.Untitled00227 (2)

Daar ik mij mentaal al aan het voor bereiden ben, merk ik nu pas dat ik ontzettend veel suikers gebruik.
Maak graag indonesische gerechten en die zal ik 2 weken niet kunnen eten. Voedsel uit pakjes, als ik even geen tijd heb om zelf iets te maken zitten vol suikers.
Fabrikanten voegen vaak suikers toe als smaak maker, dus ongemerkt krijg je dagelijks grote hoeveelheden naar binnen.
Ik merk het al!!!, Ga in die 2 weken toch heel anders eten. Gelukkig duurt de uitdaging relatief kort, maar het is natuurlijk nooit verkeerd om eens bewust te kijken wat je naar binnen werkt.

Toch hoor je vaker, dat mensen suikervrij gaan eten, omdat suikers grote westerse ziektes veroorzaken, zoals diabetes,obesitas en kanker.
Suikerconsumptie zorgt ook voor tandbederf en verhoogt de bloedsuikerspiegel.

Er wordt gezegd, dat als je er minder van eet, dat dat ten goede komt van je gezondheid en de levenskwaliteit verhoogd.

Wanneer je producten met veel suikers eet, wordt er meer insuline afgegeven. Insuline is een hormoon die de opname van glucose stimuleert. Je krijgt dus heel snel energie, maar helaas keldert de bloedsuikerspiegel daarna harder naar beneden,
waardoor je je weer heel moe kunt voelen.

Het klinkt misschien gek, maar je krijgt meer energie als je geen suikers gebruikt. Omdat als je, je bloedsuikerspiegel in balans houdt, je energielevel beter op peil blijft.
Probeer dus niet snelle suikers te eten, maar producten met veel vezels, want die geven langdurige energie en ze voorkomen schommeling in de spiegel.
Voordeel van vezels is ook dat ze heel goed zijn voor je darmflora.

Veel mensen zullen afvallen zodra ze stoppen met suiker eten,omdat je calorie inname lager wordt. Ik denk, dat het bij mij wel mee zal vallen, omdat ik ook fanatiek sport. Daarom ook heel benieuwd hoe ik erop reageer, in en na die 2 weken.
Zelf heb ik geen probleem met mijn bloedsuikerspiegel, drink vaak na het sporten een postworkout, waar ook suikers in zitten die gelijk worden opgenomen.
Mijn postworkout ga ik nu vervangen door een eiwit-shake en een banaan

Dit zijn de Regels: Suikervrij challenge

Geen toegevoegd suiker – dat is de hele essentie. Dus eigenlijk alle etiketten eventjes scannen op suiker. Maar let wel op, er zijn een
aantal sneaky namen die gebruikt worden voor suiker. Kijk voor het lijstje even: Dadelsuiker, Mais zoetstof, Fructose, Uitgedroogd rietsap, Dextrin, Dextrose, Malto-dextrine, Glucose, Maltose, Sucrose.

Geen zoetstoffen ter vervanging – we gaan niet iets slechts vervangen door iets nog slechters. Dat zou zonde zijn natuurlijk. Zoetstoffen zijn dus helemaal niet van de partij.
Er zijn een hoop zoetstoffen op de markt, vaak te herkennen aan woorden die eindigen op -tol (sorbitol) E420 bijvoorbeeld),aspartaam E951 etc.

Wel honing en fruit – dit zijn suikers vanuit een natuurlijke bron en zijn dus wel oke. Deze zijn niet door fabrikanten in het fruit en honing gestopt. (dat zou bizar zijn zeg!)
Eiwitshakes.com - dé eiwitshake en voedingssuplementen specialist

6 thoughts on “Twee weken zonder suiker

  1. Grappig dat je hier net over schrijft, aangezien ik ook zat te denken om te stoppen met suikers. Mijn vader is echt een gezondheidsfreak (52 jaar, kerngezond en fietst met gemak van Amsterdam naar Friesland en weer terug) en vertelde mij hoe slecht het is om suiker te eten. Ik ben vaak futloos en moe, en ik heb het idee dat het door de suiker komt. Misschien ook maar eens een poging wagen, ik wacht jouw ervaring even af!

    X Sarah

    • Hoi Sarah,
      Ja ik ben ook erg benieuwd hoe ik het ga ervaren..17 november heb ik weer een healthcheck. en als ik die heb dan komt er een blog wat het met mijn ichaam heeft gedaan en hoe ik het ervaarom zonder suiker te leven.;-)

  2. This is probably one of the toughest challenges out there. People at my gym who have done it, say they wouldn’t attempt it again — at least not for a long time! So, I admire you for taking this on, Kim!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s