De eerste week zonder suiker

ik heb een klein dagboekje bij gehouden, hier wat bevindingen van mijn eerste suikervrije week. Misschien zal het bij de een wat makkelijker gaan als bij de ander. Maar hier vertel ik mijn belevingen. Ik schrijf hoe ik de eerste  negen dagen heb ervaren, want mijn suiker challenge duurt tot 18 november. Omdat ik dan pas weer mijn healthcheck heb bij GOH  concept. Ik wil echt zien wat het mijn mijn lichaam gedaan heeft in die 18 dagen, dat ik geen suiker of suiker vervangende producten tot mij heb genomen.

etikettenzaterdag 1 november

De dag dat suikervrij challenge in is gegaan. Ik neem dagelijks een shake, dat geen suiker of suikervervanger bevat. Ik kan je zeggen dat dit zonder yokidrink of chocomel toevoeging niet lekker is. Bah wat vies! Met mijn vingers knijp ik mijn neus dicht om het weg te krijgen. Ik moet dus iets verzinnen om die shake lekkerder te maken. De rest van de dag was ik bezig met etiketten te checken of het echt suikervrij is. Ik heb goulash gemaakt. Normaal pakte ik het pakje van Knorr en deed heel veel toevoegingen van mezelf erbij. Nu moest ik op zoek gaan naar alle kruiden die in dat pakje zaten. Om toch de authentieke smaak van goulash te krijgen. Zelfs tomaten puree kon ik niet kopen omdat er suiker in zit. Dus ik heb echt alleen maar verse producten gebruikt. Even boodschappen doen zat er niet bij. Zonder dat ik het door had heb ik een uur lang boodschappen gedaan. Doordat ik echt op alle etiketten moest lezen of er wel of geen suiker in zat. Het eind resultaat was erg lekker! Dit hou ik erin! Goulash maak ik voortaan op deze manier. Ik heb een grote pot gemaakt zodat ik er 2 dagen van kan eten. De ene keer met rijst de andere keer met aardappelen.

zondag 2 november.

De dag verliep prima! In de ochtend had ik heerlijk getraind, maar in de avond werd ik bijna gek. Ik was het drinken van de thee en de vruchtensapjes zo zat. ik miste mijn chocolade melk zo erg. Toch hou ik het vol! ik ben die avond ook op tijd naar bed gegaan omdat ik geen thee meer kon zien. Mijn maag gromde, maar dat was niet omdat ik honger had. Ik merkte nu echt dat ik zo trek in suiker had.

maandag 3 november

Heel veel fruit ingeslagen en dat ook gegeten. S’middags ging ik sporten en het was nu de dag dat ik mijn onderlichaam ging trainen. Ik had het heel moeilijk met mezelf tijdens de training. Ik voelde me erg slap. Normaal als ik dit punt heb dan pak ik soms mijn post workout alvast en drink die op. Die zitten vol suikers, maar die optie had ik dus niet. Heb mij echt erdoor heen moeten slepen, maar wel mijn routine afgemaakt. Ik besloot ook gelijk na de trainen maar naar een “gezondheidswinkel “ te gaan om te kijken of ze meer producten hebben dat suiker vrij zijn.

Ik kwam Eko Plaza binnen en ik dacht echt oooh mijn god! moet dit gezond zijn? de mensen die er liepen zagen er allemaal grauw uit, ze leken wel half dood. Ik wil niemand beledigen, maar dat was echt mijn eerste indruk. Ik liep langs de schappen en verbaasde mij over hoe duur alles was. ik kocht een fles appel-zwarte bes diksap, zodat ik ook limonade kan drinken maar met natuurlijke fruitsuikers en ik kocht meergranen crackers en groene thee. 9 euro was ik kwijt voor die 3 kleine dingen. Nu snap ik waarom ik er nooit kom. Als ik eerlijk ben, het aanbod van suikervrije producten viel mij ook zwaar tegen.

Snel boodschappen doen zit er niet meer in!

dinsdag 4 november

ik spreek af met een vriendin om naar de markthallen te gaan in Amsterdam west. Dat is net nieuw geopend en omdat we elkaar al zo lang niet hadden gezien, leek het ons leuk om daar te gaan lunchen. Ik had haar wel gewaarschuwd dat ik aan mijn suikervrije challenge mee deed. Ik zag zo veel lekkere dingen maar ik twijfelde met zoveel dingen, bijna alles bevat suiker. De producten die daar te koop waren die suikervrij waren nodigden mij niet uit om dat te eten. Mijn maag gromde wel, want er waren echt veel gerechten dat er heerlijk uit zag. Dus ik besloot gewoon rond te kijken daar en mijn lunch thuis te maken. Ik wil deze suiker vrije challenge echt suiker vrij afmaken en niet een keer smokkelen. Dus ik heb het zekere voor het onzekere genomen.

Thuis  at ik de crackers die ik de dag ervoor bij Eko Plaza had gekocht met kaas en kip. Moet wel zeggen, ook al waren de crackers aan de dure kant. Ze waren echt lekker!

S’avonds maakte ik spaghetti met mijn eigen tomaten/bolognese saus. ik merk dat mijn eigen gemaakte sausen echt lekker zijn. De gemakzucht om steeds een potje of pakje te kopen is eigenlijk onzin. Ik had deze saus in een hand omdraai klaar. Na het eten ging ik sporten!  De training ging top! Geen last van slap zijn! de koolhydraten van de spaghetti deden goed hun werk!

kwark

Goed checken, Overal zit suiker in! Ook al staat er op verpakking geen suiker!

Woensdag 5 november

S’ochtend wilde ik mijn kwark aanvullen met aardbeien. Ik pak het bakje aardbeien en kom tot de conclusie dat al mijn aardbeien beschimmeld waren. Waarom gebeurt dat zo snel? Ik had ze maandag gekocht en kan ze nu gelijk de prullenbak in gooien. Dan maar mijn kwark eten met blauwe bessen en wat lijnzaad. Was niet de meest lekkere optie, maar het was te doen. Daarna nog wat van de crackers van Eko plaza, en middag ben ik naar de film gegaan. Ik gooide wat mandarijnen en een banaan in mijn jaszak. Meestal tijdens de film heb ik vaak iets van M&M’S en een cola light. Maar ik heb mijn fruit niet eens aangeraakt tijdens de film. Heb totaal niet aan suikers gedacht en mijn maag ging ook niet grommen toen ik langs de vitrine liep waar alle popcorn en snoep stond. Alle andere dagen tot nu had ik echt trek in suiker. Nu merkte ik daar niks van. S,avonds hutspot gemaakt met worst. Helaas ik mocht de worst niet eten.
Er zat glucosetroop in. Wat was ik teleurgesteld. Gelukkig woon ik tegenover een supermarkt dus snel een varkenshaas gehaald. Maar laten we eerlijk zijn….bij stampot hoort gewoon een lekkere braadworst!

Donderdag 6 november

Grote bord havermout met melk gegeten want ik ging met Ekrem trainen voor mijn nieuwe schema. Ook hebben we gelijk mij gewogen en gemeten om te kijken hoe ik vorder. Het gaat goed! Ik ben in vetpercentage gezakt en heb mijn spiermassa behouden. Wellicht heeft dat ook te maken met het suikervrij dieet. Ik blijf aan mijn 2000 calorieën per dag. Alleen word dat nu iets anders ingevuld omdat ik suikervrij leef. Ik drink al 6 dagen geen chocomel of yokidrink. Ik geef heel eerlijk toe die heb ik de eerste 4 dagen enorm gemist. Ik werd soms echt gek dat ik dat niet kon drinken. Maar nu gaat het wel. Ik verlang er niet meer zo heftig naar als in het begin. Maar door deze dingen uit mijn dieet te houden is de kans best groot dat ik daarom ook in vetpercentage ben gedaald. Ik had heel veel spaghettisaus gemaakt dinsdag dus dat werd s’avond ook mijn avond eten. De momenten dat ik trek krijg eet ik noten of fruit. En mijn trek in iets lekkers is snel weg.

Vrijdag 7 november

Tweede dag dat ik met Ekrem train, omdat gister mijn onderlichaam aan de beurt was, was vandaag mijn bovenlichaam aan de beurt. Ik had nog spierpijn van gister, vooral mijn kuiten daar stond spanning op. Gelukkig trainen we die vandaag niet dus mijn kuiten kregen rust. De training ging lekker, wel was ik echt kapot! Over de routine van beide dagen ben ik erg enthousiast. Leuke uitdaging voor de komende maand om steeds in gewicht omhoog te gaan. Ik moet natuurlijk sterker worden, en dat week bij week bij gaan houden of dat gaat lukt.

fitness

Progressie foto van een week zonder suiker en gewoon keihard doortrainen 😉

Heel saai maar doordat ik zoveel spaghettisaus had gemaakt heb ik ook vandaag weer spaghetti gegeten en ik geef ook eerlijk toe. Vind het ook wel relaxt dat ik niet steeds op de verpakking moet kijken, of er suiker is toegevoegd. Ik merk eigenlijk pas sinds woensdag dat de trek naar suiker langzaam weg ebt. Ik lijk wel echt een knaagdier want eet ontzettend veel noten en fruit. Maar het voelt goed aan. In het begin van de week voelde het echt als een dieet en langzaamaan begin ik hieraan te wennen.

Zaterdag 8 november.

Vandaag werd ik goed getest hoe ik omging met suiker. Ik had een verjaardag! Voordat ik erheen ging had ik wel goed gegeten. Bij verjaardag hoort taart! En ja hoor daar kreeg ik de vraag “Kim wil je een stukje taart bij je thee” gelukkig kon ik zeggen. “Nee dank je! ik ben nog bezig met mijn suiker vrije challenge”. Ik ben sowieso nooit een taart liefhebber geweest en als ik dan een taart afsla dan krijg je altijd die stomme standaard opmerkingen van: “Ooo maar jij kan het makkelijk hebben”, of” je bent al slank genoeg”. Moe word ik daarvan. Maar er stond een appeltaart ,chocolade taart en een bosbessen taart voor me neus. Mijn maag bleef rustig en had totaal geen trek in een stukje taart.
Mijn avond eten was zuurkool stampot met casselerrib.
S’avonds nog even in de kroeg geweest. Omdat ik niet wist of er suiker in bier zou zitten, heb ik het op safe gehouden en heel saai een spa rood gedronken.

Ik voel mij slap

Zondag 9 november
Niet veel geslapen, maar omdat gister mijn rustdag was wilde ik vandaag wel trainen. Dus ik heb een goed ontbijt gehad met veel langzame koolhydraten. Eenmaal op de gym aangekomen ging de warming up lekker, maar zodra ik echt mijn routine ging uitvoeren had ik het weer heel moeilijk met mezelf. Voelde me weer slap. Nu kan het ook komen doordat ik nog best mijn lichaam voelde van de trainingen van de dagen ervoor. Of doordat ik slecht geslapen had. Of het komt omdat ik suikervrij leef voor 9 dagen. Vind zoiets moeilijk aan te geven. Ik heb de routine wel afgemaakt. Maar op mijn eigen tempo. Alsnog was ik kapot! Dus wel een voldaan gevoel! Kijken hoe ik mij morgen voel, anders maak ik daar een rustdag van en pak ik mijn routine weer op dinsdag op met een frisse start! Vanaf deze dag zit precies op de helft van mijn suikervrije challenge. Ik geef heel eerlijk toe. Vond het een lange week.  Het is niet iets wat je zomaar even doet. Ik word vooral moe van het checken van alle etiketten en erachter komen dat daar ook al suiker in zit.  De energie die je moet voelen dat je zonder suiker leeft heb ik zelf nog niet ervaren. Dus ik ben heel benieuwd hoe dat aankomende week zal gaan. Ik kijk ook uit naar 18 november waneer ik mijn healthcheck weer heb bij Goh concept. Ben heel benieuwd wat die 2 weken nou echt hebben gedaan met mijn lichaam!

Superfoods, supplementen en natuurvoeding

8 thoughts on “De eerste week zonder suiker

  1. Ohhhwww girl, I feel your pain! Ik had vandaag een event waarbij heel veel ontvangsthapjes en borrelhapjes waren. Ik heb me tot noten en wat kazen beperkt. Echt zó jammer op dit soort momenten suikervrij. Inderdaad het meest moeilijke is het etiketten lezen. Óveral zit suiker in! Sushi, vleeswaren, salade..noem maar op! En idd.. alles is best duur. Ik wordt ook maandag, de 17e gechecked, ben benieuwd, opgelucht maar ook wakker geschud…

  2. Wow!! This is a BIG challenge!! I’m not planning on doing it, but your diary can still be a big help if I change my mind!! Thanks for sharing your experiences, Kim!!

  3. Pingback: GOH life Center | Sport, Beauty en Lifestyle Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s